Κυριακή 29 Μαρτίου 2020

ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ



Για τους μαθητές μου: Να σταλεί στο email μου: katerinamoscho71@gmail.com 
μέχρι την Παρασκευή 3 Απριλίου 2020. Το παρακάτω κριτήριο είναι ίδιο ( μια - δυο ερωτήματα έχουν προστεθεί στο παρακάτω) με αυτό που στάλθηκε στην πλατφόρμα e-me. Επειδή όμως αντιμετωπίζουμε τεχνικά προβλήματα και δεν στάλθηκε σε όλους, καθώς είναι υπερφορτωμένη η πλατφόρμα, σας το αναρτώ κι εδώ, για να το δουν όλοι οι μαθητές, όσοι ενημερώνονται από την ιστοσελίδα του σχολείου. Καλή εργασία.


ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΚΕΙΜΕΝΟ: Ν. Καζαντζάκης, Ταξιδεύοντας - Αγγλία
Τα ομαδικά παιχνίδια υπηρετούν μεγάλο ηθικό σκοπό: σε συνηθίζουν να υποτάξεις την ατομικότητά σου σε μια γενική ενέργεια. Να μη νιώθεις πως είσαι άτομο ανεξάρτητο, παρά μέλος μιας ομάδας. Να υπερασπίζεσαι όχι μονάχα την ατομική σου τιμή παρά ολόκληρη την τιμή της ομάδας όπου ανήκεις: σχολή, Πανεπιστήμιο, πόλη, έθνος. Έτσι, από σκαλοπάτι σε σκαλοπάτι, το παιχνίδι μπορεί να σε ανεβάσει στις πιο αψηλές κι αφιλόκερδες κορυφές της ενέργειας.
Στα σπορτ δε γυμνάζεις το σώμα σου μονάχα· γυμνάζεις, πάνω απ’ όλα, την ψυχή σου. «Στα τερραίν του Ήτον», είπε πολύ σωστά ο Ουέλλιγκτων, «κερδήθηκε η μάχη του Βατερλώ.»
Στα ομαδικά αυτά σπορ μαθαίνεις να' σαι έτοιμος, να συγκρατιέσαι, να περιμένεις την κατάλληλη στιγμή, να θυσιάζεις τις ατομικές χαρές ή προτίμησες για τα συμφέροντα της ομάδας. Μαθαίνεις να προσαρμόζεις τις ιδιότητές σου στις ανάγκες του συνόλου, να εκμεταλλεύεσαι, όσο μπορείς, για τη νίκη τα ελαττώματα και τα προτερήματά σου. Με τη μέθοδο αυτή μονάχα μπορείς ν' ασκηθείς για το μεγάλο παιχνίδι, αργότερα, της δημόσιας ζωής.
Για να φτάσεις στο υψηλό αυτό κορύφωμα της άσκησης, πρέπει καλά να ξέρεις τον εαυτό σου, να ξέρεις το διπλανό σου, να ξέρεις κι ολόκληρη την ομάδα, όπου ανήκεις. Κι όχι μονάχα αυτό· να ξέρεις και την αντίπαλή σου ομάδα. Να μην την περιφρονάς, να τη σπουδάζεις με αμεροληψία και σέβας, να ξέρεις καλά τις αρετές και τις δυνάμεις της, για να οργανώσεις ανάλογα και συ τις αρετές και τις δυνάμες και να μη χάσεις το παιχνίδι.
Κι ακόμα τούτο το σημαντικότατο, που αποτελεί το πιο κρυφό, το πιο πανανθρώπινο τέρμα του παιχνιδιού: να ξέρεις πως κι η αντίθετη ομάδα στο βάθος δεν είναι αντίμαχη, συνεργάζεται μαζί σου, γιατί χωρίς αυτή δε θα υπήρχε παιχνίδι.
Ό,τι αγνότατα ηθικό μπορεί να μας μάθει το παιχνίδι είναι τούτο: Ο ανώτατος σκοπός του παιχνιδιού δεν είναι η νίκη παρά πώς, από ποιους δρόμους, με ποιαν προπόνηση, με τί πειθαρχία, ακολουθώντας αυστηρά τους νόμους του παιχνιδιού, να μάχεσαι για τη νίκη.
[...]
Το παιχνίδι έχει νόμους· όποιος θέλει να παίζει, οφείλει να ξέρει τους νόμους αυτούς και να τους σέβεται. Αν δεν ξέρει τους νόμους ή αν δε θέλει να τους σέβεται, δεν είναι άξιος να λάβει μέρος στο παιχνίδι. Μέσα στον κύκλο που χαράζουν οι νόμοι είναι απόλυτα λεύτερος· κανένας, μήτε ο βασιλιάς, δεν έχει δικαίωμα να επέμβει. Μπορεί οι νόμοι αυτοί να' ναι παλιωμένοι ή στραβοί ή αυθαίρετοι· δεν έχει σημασία· το σπουδαίο είναι, κι αυτό γυμνάζει την ψυχή του ανθρώπου, να τους υπακούς.
Δεν πρέπει να ντρέπεσαι πως νικήθηκες· πρέπει να ντρέπεσαι μονάχα όταν έπαιξες κακά και γι' αυτό νικήθηκες· ή —κι αυτό είναι το χειρότερο— πρέπει να ντρέπεσαι όταν νίκησες παίζοντας κακά ή άτιμα.
Το fair-play, νά το ανώτατο χρέος. Να παίζεις καλά το παιχνίδι, είτε φουτμπόλ είναι είτε πόλεμος είτε ολόκληρη ζωή, αυτή είναι η πρώτη αυστηρότατη εντολή στον εγγλέζικο δεκάλογο. «Να 'σαι δυνατός και να παίζεις τον άντρα!» Κάνε το χρέος σου αυτό και μη σε μέλει για τίποτα άλλο. Αν πετύχεις, αν αποτύχεις, αυτό έχει μονάχα πραχτική, όχι ψυχική αξία· έκαμες το χρέος σου, τί άλλη αμοιβή θες;

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ
1     1) Ποια σημαντικά πράγματα μαθαίνει όποιος συμμετέχει στα ομαδικά παιχνίδια;
       2) Ποιες είναι οι προϋποθέσεις συμμετοχής τους σε αυτά;

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΥΝΤΑΚΤΙΚΕΣ, ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ & ΔΟΜΗΣ
1) Να βρεις    δέκα επιθετικούς προσδιορισμούς που υπάρχουν στο κείμενο και να γράψεις σε ποιο ουσιαστικό αναφέρονται.
2)Να βρεις τρία κατηγορούμενα μέσα στο κείμενο και να προσδιορίσεις πού αναφέρονται.
3) νικήθηκες: να γράψεις τα δύο πρόσωπα της προστακτικής αορίστου του ρήματος
4) Να βρεις τα αντίθετα των λέξεων που είναι υπογραμμισμένες στο κείμενο.
5) Να επισηµάνετε τα δοµικά στοιχεία της έβδοµης παραγράφου («Τα οµαδικά παιχνίδια ... κορυφές της ενέργειας»).


    
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ:

Ποια είναι η σημασία των ομαδικών παιχνιδιών στο ήθος και την ψυχή των εφήβων, καθώς και στη μελλοντική τους κοινωνικοποίηση; (200-250 λέξεις)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου